Tuesday, March 19, 2013

2nd Baby in Tummy: Antenatal check-up FPP Putrajaya

 

Tarikh check-up: 19 March 2013

Baca entri ni dulu yea.

Pagi2 lagi aku dah pecut dari Keramat ke Putrajaya. Pukul 10.30am aku ada antenatal check-up dengan Doc Azmi kat FPP Putrajaya ni.

Aku & hubby baru 1st time sampai HPJ. Jadi tak tahu nak kena pergi mana. Parking semua kosong penuh!! Ada jugak beberapa orang polis ngah saman2 kereta yang parking kat sepanjang tepi jalan situ. Ngeri nyaa!!

Masuk area HPJ jumpa Dewan Bersalin kat atas bukit. Turun bawah bukit tu kat sebelah kiri baru jumpa Lobby. Tapi hubby drop aku kat depan sikit yang macam ada tulis Pakar.

Aku daftar dulu sementara hubby & Aina p cari parking kat situ. Masa daftar terus bagi tahu yang aku ada appointment FPP dengan Doc Azmi.

Petugas2 kat situ sangat mesra. Dengan sangat ramai orang bertanya sambil abang counter ni daftarkan untuk aku, dia jawab 5-6 soalan dari orang lain dengan senyuman & jawapan yang sangat membantu. Bagus betul diorg wat keje.

Dah daftar, untuk 1st appointment kena bayar RM110 & dapat buku kecik kaler kuning & kad kaler merah.

kad appointment putrajaya Buku kuning (Kad Hospital/Kad Temujanji)

Dia suruh pergi ke Klinik Ob Gyn & siap tunjukkan arah kat aku.

FPP putrajaya Ob Gyn Klinik Ob Gyn Hosp Putrajaya

Senang jek nak jumpa counter tu. Letak buku merah dari KKIA (Klinik Kesihatan Ibu Anak) yang aku pergi sebelum ni serta buku kuning HPJ tadi kat dalam bakul. Aku tunggu laa kat situ dengan hubby & Aina. Dalam blog2 lain cakap, patient FPP ni ada kelebihan untuk dapat jumpa doc cepat. Kakaa.. Kul 10am aku sampai, kena ambik tekanan, ukur berat & check urine. Pukul 12.30 baru laa nama aku dipanggil untuk jumpa Doc. Sangat cepat lama ye menunggu. Nasib masing2 laa kot :)

Masuk dalam bilik, Doc Azmi terus check history aku kat dalam buku merah. Pastu bincang2 dengan aku pasal 3rd degree tear yang aku kena masa 1st delivery dulu. Pastu scan 3D/4D baby aku. Confirm baby boy!! Hehehe. Insya Allah!

Oleh sebab rumah aku jauh & kandungan aku Alhamdulillah sihat, Doc Azmi benarkan aku untuk jumpa dia kali ke-2 masa dah 36weeks. Kira lagi sebulan lebih laa. Tapi dia suruh aku continue check-up kat KKIA yang biasa aku pergi. Walaupun aku dah takde diabetes untuk preggy kali ni, kena wat MGTT (minum air gula) jugak lagi sekali masa aku 32weeks. Waa..

Aku ada inform dia jugak, dulu aku ada GBS (Group B Streptococcus). So Doc Azmi mintak ada sorang lagi female Doc untuk ambik sample. Buat swab kat aku. Ngeri jek. Tapi tak rasa apa pun laa. Hahaha. Takut jek lebih.

Aku ada asma jugak. Jadi aku mintak inhaler preventer yang baru. Nanti aku kena ambik sendiri kat farmasi yang ada kat sebelah Klinik Ob Gyn ni.

Pastu dia update check-up aku ni kat PC & diari dia. Buku kuning HPJ aku pun dia tulis tarikh next appointment. Ada jugak no handphone yang Doc Azmi tulis kat buku aku supaya aku boleh kol dia kalo ada emergency atau turun tanda nanti. Hehehe. Happy aku sebab at least rasa ada jugak orang yang aku boleh refer masa kelam kabut nanti :)

Dah settle, aku kena p farmasi. Bagi jek buku kuning HPJ kat counter tu & ambik nombor. 15min tunggu, no aku kena panggil. Orang tu bagi resit untuk aku p bayar bil dulu. Tempat bayar pun kat area situ jek jugak. Oleh sebab aku FPP (bayar penuh) katanya, kena laa bayar untuk semua benda. Hik Hik Hik.

Bil yang aku kena cas:-

Consultation fee + Registration fee (aku bayar masa daftar tadi) : RM 110

Vaginal swab : RM 30

Inhaler : RM 44.20

Total : RM 184.20

Hmm.. adakah disini tempat aku bersalin nanti?

Belum tahu lagi, sebab aku nak tunggu check up kat Hospital Gleneagles KL dulu.

 

:) Wee…

1 comment:

  1. Dear tq for sharing, aduh sebenarnya sy plan antara pusrawi atau fpp putrajaya atau kpj kajang. Bila baca entry ni rasa mcm nak g fpp putrajaya pulak. Mind to share, nape taknak dr hamidah eh? Masa pilih doc tu. Sorry byk tanya plaks, thanks ;)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...