Wednesday, August 24, 2011

Rezeki anak di bulan Ramadhan

 

Hari ni dah hari ke-24 kita berpuasa. Sejak dari pantang lagi, aku dah mula risau macam mana nak perah susu masa bulan Ramadhan. Office pulak tak bagi masa untuk rehat. Puasa, dah confirm minum air masa sahur & berbuka jek. Sangat2 risau stock susu tak cukup untuk baby Aina. Tambah pulak, aku habis pantang tepat2 start Ramadhan. First day kerja, terus puasa.

 

Allah Maha Berkuasa…

 

Walaupun sibuk, aku cari jugak masa untuk mengepam susu 3x sehari masa bulan Ramadhan. Alhamdulillah, walaupun macam tu, aku tak terasa haus atau penat pun. Semuanya untuk bagi baby Aina fully breastfeed.

 

Rutin harian aku di bulan puasa..

 

4.30am

Bangun, masak air, panaskan lauk untuk bersahur.

5.30am

Bersahur sambil tengok citer ‘Dia Bukan Maryam’ lakonan Lisdawaty, Eja & Fahrin.

6.00am

Solat Subuh & sediakan barang untuk ke office

  • Basuh & steril breastpump, bottle storage & botol susu
  • Gosok baju & tudung (Nasib baik ada tudung awning & syria- tak payah gosok!)
  • Sediakan beg medela- Letak chiller, bottle storage & susun breastpump dalam beg

7.00am

Mandi & siapkan baby Aina.

8.00am

Sebelum bertolak ke office, susukan baby Aina seberapa lama yang boleh.

9.00am

Start kerja.

11.00am

Sesi mengepam susu di surau.

2.00pm

Sesi mengepam susu kali ke-2 dan solat Zohor.

4.00pm

Balik kerja & sesi mengepam susu kali ke-3 di dalam kereta.

5.30pm

Sampai rumah, mandi, solat Asar, simpan susu dalam freezer & direct breastfeed baby Aina.

 

Awal2 lagi mak aku dah cakap, jangan risau pasal stock susu. Bulan Ramadhan bulan berkat. Susu mesti ada & cukup punya. Terima kasih mak!

Buktinya?

 

24082011346

Hasil perahan sesi pertama di office

 

** Ucapan terima kasih kepada hubby yang sentiasa membantu & menyokong aku. Kalo tak, mana sempat nak buat semuanya sendiri. Muah!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...